Relation med hästen.

Något jag länge har tänkt på är att folk nu för tiden brukar stressa fram allt med sina hästar och dom flesta tävlar i vem som har bäst relation med sin häst osvosv! Varför ska ni stressa fram allt? Låt allt ta den tiden det tar och vänta tills hästen faktiskt litar på er istället för att låtsas att ni har en bra relation genom massor av godis? Det kan ta år innan ni får en bra relation med hästen, för mej tog det 2 år innan jag riktigt hade en bra relation med Chiva, jag kommer inte stressa fram något med Jupiter, men ja vi har en bra relation men inte så att båda litar på varandra riktigt helt, han är fortfarande lite osäker och det är inte konstigt? 
 
Det får ta den tiden det tar och den dagen han kan lita på mej och jag kan lita på han, ja det kommer märkas! Man märker så väl på en häst när den faktiskt litar på ryttaren, vi har Amanda (westlife@bdb) och B dom hade/har en bra relation även hon och Jon hade/har en bra relation! Det är för att Amanda ser vad en häst behöver och är väldigt noga med att hästarna har det bra! Hon är en stor förebild för mej! Likaså Emma och Sweetie (EmmaJB@bdb) ! 
 
Folk som verkligen sitter och ser vad hästen ger för signaler och inte bara pressar hästarna till tusen och nästan tvingar dom till att lita på ryttaren? Jag satt själv ute i hagen och kollade på vilka signaler Chiva gav, vad gjorde hon innan hon svängde? Vad gjorde hon innan hon bockade? Sedan gick jag över till att försöka känna signalerna medan jag red, vad gjorde hon innan hon började skena? På det sättet kunde jag förhindra massor av skador och då kunde jag lita mer på henne och om jag litar på hästen så litar hästen på mej! 
 
Ta ett steg tillbaka om det inte går så bra istället för att fortsätta och försöka bli bättre! För varken du eller hästen mår bra av att stressa fram något! Det är då skadorna kommer fram! 
 
varför ha så bråttom? Det syns så väl när någon låtsas att h*n och hästen har en bra relation! 
 
bara för att ni kan rida/träna löst betyder det inte att ni har en bra relation, bara att du litar på hästen. 
 

/Felicia

Kommentarer
Postat av: Linnéa

Jättebraskrivet, håller verkligen med dig!

Svar: Man tackar ^^ /Felicia
felicia kvist

2012-07-03 @ 11:06:48
Postat av: Emma

aaaw!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0